REKOMENDACJE /

Złap osobisty rytm.

Z pewnością wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważny jest rytm naszej pracy, to czy nic jej nie zakłóca, czy wykonujemy ją w sposób harmonijny i jednostajny. Praca wykonywana w sposób „rwany” lub „skokowy”, potrafi mocno wyczerpać nasze siły. Pracując w ten sposób rzadko jesteśmy w stanie cokolwiek doprowadzić do szczęśliwego końca. Jednostajny rytm pracy jest doznaniem przyjemnym. Rozłożony w czasie równomierny wysiłek, oraz osiagane w trakcie takiej pracy wyniki wydatnie poprawiają nasze samopoczucie. Każdy kiedyś doświadczył tego uczucia, gdy wszystko samo się układało, a praca szła szybko i sprawnie. Dzięki polaczeniu kilku pozytywnych czynników, takich jak odpowiedni biorytm, dobra dieta, regularne wysypianie się i właściwe planowanie kolejnych kroków, możemy wypracować w sobie najlepszy dla naszej osobowości rytm pracy.

REKLAMA GOOGLE



Brak odpowiedniego rytmu może odbijać się negatywnie, zarówno na wykonywanej pracy jak i naszym życiu osobistym. Przeważnie brak rytmu spowodowany jest brakiem konsekwencji i systematyczności w podejściu do swoich obowiązków. Często odkładamy jakiś mało przyjemny obowiązek dalej i dalej w czasie, na kolejne dni. Dni zamieniają się w tygodnie, tygodnie w kolejny miesiąc. Aż ostatecznie okazuje się, że na wykonanie danej pracy zostało nam kilka dni. Wtedy pod wpływem presji rwiemy się do pracy, która zaczyna dominować w naszym codziennym życiu. Zamiast rozłożyć sobie całą pracę na wygodne, niewielkie zadania, z wykonaniem których nie mielibyśmy problemu, jesteśmy zmuszeni do załatwienia wszystkiego „na wczoraj”. Nie trzeba przypominać, że to odbija się negatywnie na emocjach naszych, naszych najblizszych a nieżadko bywa, także na naszym zdrowiu. Oczywistym skutkiem takiego stanu rzeczy jest obniżenie jakości naszej pracy. Pracując w pośpiechu tracimy kontrolę nad istotnymi szczegółami zadania.

Aby pracować efektywniej, w sposób bardziej harmonijny, a co za tym idzie aby praca przynosiła nam satysfakcję, warto poznać sposoby wpływania na swoje ciało i zależności, jakim jest ono podległe. Te zależności to ogólnie sytuacje życiowe, które wpływają na nas w określony sposób. Gdy jesteśmy czymś bardzo poddenerwowani, na przykład z powodu nieoczekiwanego uszkodzenia samochodu, którego naprawa będzie nas kosztowała dużo pieniędzy i zdrowia, jesteśmy bardziej podatni na popadanie w zniechęcenie lub irytację. Zaczynanie wtedy pracy nad jakimś istotnym przedsięwzięciem może nie być dobrą decyzją z powodu naszego negatywnego nastawienia. To oczywiście jeden tylko przykład z puli codziennych doświadczeń. Nagromadzenie negatywnych sytuacji odbija się na nas pod postacią różnych stanów, które nie pomagają nam w efektywnej pracy. To z pewnością zależy od charakteru danego człowieka. Jedni radzą sobie ze stresem lepiej niż inni, są bardziej odporni i w ciężkich sytuacjach łatwiej im odnaleźć rytm do pracy. Nie rozbija ich koncentracji negatywne nastawienie, choć z pewnością muszą poświęcać więcej energii na działanie w takich warunkach.

Innym przykładem zależności, jakim podlegamy, jest biorytm. Najogólniej mówiąc, jest czas, gdy pracuje nam się lepiej niż kiedy indziej, i vice versa. Nasze predyspozycje do pracy są niekiedy większe, co związane jest z ogólnym samopoczuciem. Warunki panujące w środowisku, takie jak temperatura, ciśnienie, długość dnia, mają na nas wpływ i w pewnym stopniu determinują naszą aktywność do pracy. Oczywiście niemądre byłoby planować swoje obowiązki według prognozy pogody i pracować wyłącznie w czasie, gdy nasz organizm ma optymalne warunki do podejmowania tego typu aktywności. Jednak jeżeli termin rozpoczęcia jakiejś pracy można z różnych przyczyn umieścić w okresie, gdy aura nam sprzyja, to jest to jak najbardziej rozsądna decyzja. W praktyce sprowadza się to do zasady, że powinno się w sobie wypracować metodę rozpoznawania sygnałów płynących z naszego organizmu, z których jasno będziemy wiedzieć, czy mamy w tym momencie predyspozycje do efektywnej i skutecznej pracy.

Odpowiedni rytm pracy można uzyskać również poprzez dyscyplinę w postępowaniu ze swoimi obowiązkami. Zdecydowanie negatywny jest nawyk odkładania czegoś na później. Bardzo często koncentrujemy się na rzeczach, które wydają nam się łatwe, poświęcając w konsekwencji sprawom mniej ważnym zbyt dużo czasu i uwagi. Gdybyśmy bowiem w czasie optymalnych warunków „załatwili ” zadanie priorytetowe, później nie musielibyśmy martwić się, czy zdążymy na czas. Kolejnym pozytywnym nawykiem jest dzielenie sobie pracy na kawałki, lecz takie, które w ogólnym rozrachunku nie różnią się bardzo poziomem skomplikowania i trudności. Jeżeli jakaś część zadania jest trudniejsza od innych, to dzielimy ją tak, abyśmy poświęcili jej więcej uwagi lecz w krótszym przedziale czasowym. Rytm pracy bierze się z dobrego planowania, systematyczności, konsekwencji w działaniu i patrzeniu na własne samopoczucie.

NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW ZAMIESZCZONYCH NA STRONIE:

SZKOLENIA AVENHANSEN NASZEJ BAZIE: TUTAJ




NEWSLETTER

Podaj adres e-mail aby otrzymywać newslettera!


REKLAMA

REKLAMA GOOGLE

KURS NA KURS

ul. Felicjanek 19/3
31-103 Kraków



strona główna | kursy | artykuły | wydarzenia | czytelnia | partnerzy | zespół | kontakt
© 2010 KURS NA KURS | Design by MANTO